De voornaamste taak van de intermediair bestaat uit het optimaliseren van de relatie tussen gemeenten in Nederland en vrijgevestigde zorgaanbieders als opdrachtgever en opdrachtnemer. In de praktijk betekent dat concreet:
- Gemeenten op landelijk niveau ondersteunen om vrijgevestigden goed te positioneren binnen de Jeugdhulp.
- Het beantwoorden van veelgestelde vragen vanuit branche- en beroepsverenigingen rond de Jeugdwet.
- Landelijk ondersteunen van de regio’s op het gebied van inkoop, aanbesteden en contracteren.
- Contracten van gemeenten toetsen aan toegankelijkheid voor vrijgevestigden
- Het opzoeken en delen van goede voorbeelden van regionale samenwerking
- Het beantwoorden van vragen die spelen rondom inkoop, aanbesteding en contractering vanuit gemeente, jeugdhulpregios of vrijgevestigde zorgaanbieders landelijk.
- Als de vrijgevestigde zorgaanbieders en gemeenten knelpunten ervaren in de samenwerking m.b.t. inkoop & aanbesteden en het sluiten van contracten, kan de intermediair het verzoek krijgen om te bemiddelen vanuit gemeente of zorgaanbieders.
De ervaringen die de intermediair heeft opgedaan in het veld (punt 6 en 7) worden in dit rapport verder toegelicht.